wstęp bezpłatny

wtorek - niedziela: 11:00 - 19:00 | poniedziałek - nieczynne

wtorek - niedziela: 11:00 - 19:00
poniedziałek - nieczynne

Maksim Osipau – „Wszystko potrafię wytłumaczyć”

Otwarcie wystawy: 17.02.br. godz. 18.00 w  Kordegardzie. Galerii Narodowego Centrum Kultury | Wstęp wolny

Wystawa potrwa do 27.02.2022 r.

17-27/02/22

Otwarcie wystawy: 17.02.br. godz. 18.00 w  Kordegardzie. Galerii Narodowego Centrum Kultury | Wstęp wolny

Wystawa potrwa do 27.02.2022 r.

Od 17 do 27 lutego 2022 roku można oglądać nową wystawę pt. „Wszystko potrafię wytłumaczyć”. Na ekspozycję składają się obrazy niezależnego białoruskiego artysty Maksima Osipawa, stypendysty programu Ministra Kultury Gaude Polonia. W trakcie stypendium, w 2021 roku,  artysta stworzył cykl barwnych prac na dywanach pod wspólnym tytułem: Wszystko potrafię wytłumaczyć.– Narodowe Centrum Kultury zarządza programem stypendialnym Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Gaude Polonia, skierowanym do młodych artystów Europy Środkowo-Wschodniej. Od 2003 roku gościliśmy już w Polsce twórców z Albanii, Armenii, Białorusi, Bułgarii, Kazachstanu, Macedonii, Mołdawii, Rosji, Serbii i Ukrainy. Jesteśmy dumni, że możemy wspierać młodych artystów, a program zdobył zasłużoną renomę. Dziś mamy przyjemność zaprezentować oryginalną twórczość Białorusina Maksima Osipawa. Malarz tradycyjnymi technikami opisuje współczesne problemy, które dotykają mieszkańców Białorusi.  – podkreśla prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor Narodowego Centrum Kultury.Profesor Wiśniewski dodaje, że instytucja, którą kieruje, od lat aktywnie działa na rzecz dialogu kultury polskiej z kulturami państw Europy Środkowo-Wschodniej i promuje twórców z krajów ościennych, w tymz Białorusi, którzy są gośćmi cyklicznych wydarzeń NCK, np. festiwali Eufonie i Wschód Kultury. – Szczególnie trudna obecnie sytuacja białoruskich twórców i artystów, sprawia, że staramy się ich wspierać organizując wystawy, koncerty czy akcję  „#LightForBelarus” – podświetlania budynków w barwach historycznej biało-czerwono-białej flagi Białorusi.Maksim Osipau  w 2002 roku skończył  Witebski Państwowy Uniwersytet Politechniczny na kierunku projektowanie komunikacyjne. Do programu Gaude Polonia przystąpił z projektem stworzenia wystawy malarskiej. Artysta swoimi pracami nawiązuje do białoruskiej ludowej sztuki użytkowej malowania dywanów, przedstawiającej fantazyjne wyobrażenia biblijnego raju, sceny sielankowe, miłosne i batalistyczne. Ta ludowa forma artystycznej ekspresji pojawiła się w środowiskach chłopskich na Białorusi po I wojnie światowej. Jak podkreśla Osipau, dekoracyjne dywany zdobiące chłopskie chaty powstawały nawet w czasie głodu i wojennej zawieruchy. Były kompilacją nieprofesjonalnie kopiowanych dzieł sztuki z tanich reprodukcji, religijnych motywów i kwietnych bordiur. Ten często przypadkowy dobór motywów okazał się silnym, oryginalnym głosem o niezwykłym emocjonalnym ładunku. Artyści ludowi poprzez kopiowanie uznanych dzieł i ich autorską interpretację wyrażali swoje marzenia i tęsknoty, uciekając od trudnej rzeczywistości w barwny świat inspirowany dziełami europejskich mistrzów. Sztuka „malowania na dywanach” uważana na Białorusi za naiwną, czy kiczowatą doczekała się jednak uznania poza granicami tego kraju. Warto przywołać nazwisko Aleny Kisz, artystki – samouka z pierwszej połowy XX wieku, która dzięki swoim „malowanym dywanom" zyskała po śmierci światową sławę.Maksim Osipau sięga po tę prawie zapomnianą współcześnie formę, by za pomocą tradycyjnych technik zaprezentować współczesny komentarz do zmian politycznych i społecznych zachodzących na Białorusi. Jest silnym głosem młodego, niezależnego środowiska artystów.  Wystawa w Kordegardzie prezentuje dziewięć obrazów Osipawa przypominających pozornie zwykłe sceny takie jak: ślub („Uciekająca panna młoda”), pogrzeb („Samolot, który odleciał”) czy też przedstawienie cyrkowe („Cyrk na drucie”). W istocie obrazy Osipawa przepełnione są surrealistyczną symboliką i przekorą. Sam malarz nie widzi „potrzeby kontynuacji tradycji malowania królestwa niebieskiego”, a ucieczka od rzeczywistości nie jest – jego zdaniem – już sposobem na przetrwanie. Według artysty  „rzeczywistość przerasta tych, którzy od niej się odwrócili”: – Zwróciłem się do tego starego gatunku, bo jego język był zrozumiały dla większości ludzi i mi pasował – wyjaśnia. Wykorzystuję więc język sztuki naiwnej dla oswojenia rzeczywistości poprzez zawężenie przestrzeni, w której panuje kłamstwo, urojenia i niepewność. Język naiwny pozwala przekształcić wyniki dowolnej autorefleksji w eksponat, który jest zrozumiały dla każdego.– Wystawa „Wszystko potrafię wytłumaczyć” jest wyjątkowa przez swoją żywiołowość, ostrość wymowy, a jednocześnie szalenie poetycka. To artystyczny komentarz, który wychodzi daleko poza bieżącą publicystykę. Dotyka uniwersalnych wartości jak wolność, tożsamość czy niezgoda na zło – pdosumowuje kuratorka wystawy, Agnieszka Bebłowska Bednarkiewicz.Program stypendialny Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Gaude Polonia przeznaczony jest dla młodych twórców kultury z krajów Europy Środkowo-Wschodniej. O półroczne stypendium w Polsce mogą ubiegać się twórcy reprezentujący różne dziedziny: film, fotografię, konserwację zabytków, literaturę/przekład, muzykę, sztuki wizualne, teatr i krytykę sztuki. W dwudziestu dotychczasowych  edycjach programu Gaude Polonia stypendia twórcze uzyskało już 816 osób.Oprowadzanie z udziałem autora prac: 27 lutego w godz.: 16.00-18.00Kuratorka: Agnieszka Bebłowska Bednarkiewicz/NCKOrganizatorzy: Narodowe Centrum Kultury, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Kordegarda. Galeria Narodowego Centrum Kultury

Galeria

Witamy

Z powodu przerwy zimowej nasza Galeria będzie nieczynna 23, 24, 25, 26 grudnia oraz 1 i 6 stycznia. Życzymy wspaniałych Świąt i do zobaczenia!